Pedagogische visie GoodPlanet

De missie van GoodPlanet is een transitie naar een duurzame samenleving via inspiratie en postieve acties. Onze pedagogische visie beschrijft een aanpak om deze missie te realiseren.

We maken in onze pedagogische visie én in ons aanbod een onderscheid tussen workshops en vormingen
enerzijds en trajecten anderzijds.

Voor workshops en vormingen hanteren we de leercirkel van het ervaringsleren:

Het is belangrijk om in onze workshops/vormingen de leercirkel rond te maken, om een effectief leerproces te realiseren.

Met deze workshops/vormingen beogen we vooral impact op niveau van het individu: kennis, waarden, emoties, zin om actie te ondernemen, …

De workshops/vormingen zijn een onderdeel van een breder proces van educatie voor duurzame ontwikkeling, een proces geleid door de organisatie, het bedrijf of de school die onze workshops aanvraagt.


Voor onze trajecten baseren we ons op de theorie van het ‘sociaal leren’ waarbij groepen van diverse mensen meerdere keren samen komen om aan een concreet en complex duurzaamheidsprobleem te werken en samen actie te ondernemen.

Om deze trajecten concreet vorm te geven volgen we een stappenplan, gebaseerd op de Whole School Approach en Design Thinking:

© GoodPlanet Belgium

GoodPlanet geeft workshops en begeleidt trajecten maar werkt daarnaast ook aan educatieve pakketten, rondleidingen en campagnes. Die worden ingezet op individueel niveau (zoals onze workshops en vormingen) of op groepsniveau (zoals de trajecten).

Tot slot werken we graag op maat van ons publiek: gebaseerd op meervoudige intelligentie, rekening houdend met verschillen in de leefwereld, de leeftijd en de ontwikkeling van de deelnemers. Bijzondere aandacht gaat uit naar mensen in kwetsbare situaties.

Op basis van evaluaties en het meten van impact, zullen we onze pedagogische aanpak voortdurend aanpassen en blijven verbeteren.