Een koolstofarme samenleving tegen 2050. Welke toekomstscenario’s creëren jouw leerlingen?

Met dit project wil de FOD VVVL (Dienst Klimaatverandering), in samenwerking met GoodPlanet, de leerkrachten en de leerlingen van de derde graad secundair (van alle onderwijsnetten en elke studierichting) aanmoedigen om:

  • meer te weten te komen over de uitdagingen van klimaatverandering.
  • deel te nemen aan het debat over de transitie naar een koolstofarme maatschappij tegen 2050.

Tussen maart 2017 en juni 2018 bezochten onze klimaatcoaches al honderden klassen. Samen met de leerlingen onderzochten ze de verschillende pistes om tegen 2050 te evolueren naar een maatschappij die minstens 80 tot 95% minder broeikasgassen uitstoot.

Bekijk hier inspirerende getuigenissen van leerlingen, leerkrachten en klimaatcoaches:

De webtool
Duizenden jongeren gingen al aan de slag met de educatieve webtool ‘My2050‘ om uit te pluizen hoe we deze ambitieuze maatschappelijke uitdagingen kunnen realiseren.

De Klimaatcoaches
Via hun opleiding en studies hebben de 10 coaches een multidisciplinaire kennis en ruime ervaring met dit thema. Daarnaast werden ze tijdens een korte, maar krachtige opleiding door de beste klimaatexperts van het land klaargestoomd voor hun taak als klimaatcoach.

Nodig een Klimaatcoach uit in je klas

Met een sessie van 2 lesuren:

  • ontdekken je leerlingen de maatschappelijke uitdagingen van klimaatverandering en transitie.
  • creëren ze hun eigen transitiescenario via de interactieve webtool ‘My2050’.
  • kan je als leerkracht na de sessie ook zelf aan de slag met de webtool.
Schrijf je klas in

Vragen? Mail naar climatecoach@goodplanet.be

De klimaatcoaches verrichten hun taken in opdracht en in naam van de Dienst Klimaatverandering van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Dit brengt met zich mee dat ze deze Dienst vertegenwoordigen en de standpunten ervan eerbiedigen.