… is een cruciale uitdaging.
Black Friday is een marketingevenement dat leidt tot meer consumptie, en dat blijft niet zonder gevolgen voor het milieu. Als organisatie die actief is in educatie rond duurzame ontwikkeling, sensibiliseert GoodPlanet kinderen en jongeren over de impact van Black Friday en over de hoeveelheid afval die daarbij ontstaat.
Black Friday wordt gekenmerkt door stevige kortingen en is in enkele jaren tijd uitgegroeid tot een bijna onmisbaar marketingmoment dat bijna alle sectoren raakt: van meubels en elektronica tot kleding. Al die scherpe kortingen zorgen voor meer koopgedrag. Meer consumptie betekent ook meer productie, en dus meer gebruik van grondstoffen en energie, en uiteindelijk een aanzienlijke hoeveelheid afval.
Jongeren leren anders consumeren
GoodPlanet wil jongeren laten zien dat het anders kan, door hen kennis te laten maken met de principes van de circulaire economie. Dit is een economisch model dat de levensduur van producten wil verlengen en het gebruik van nieuwe grondstoffen zoveel mogelijk wil vermijden. Kortom: meer en langer doen met wat al bestaat.
De circulaire economie: een belangrijke oplossing
Het model van de circulaire economie steunt op vijf eenvoudige principes: Rethink (Omdenken), Reduce (Verminderen), Reuse (Herbruiken), Repair (Herstellen) en Recycle (Recycleren). Het gaat erom dat je jezelf bij elke aankoop enkele eenvoudige vragen stelt: heb ik dit echt nodig? Heb ik al iets gelijkaardigs? Kan ik het lenen of tweedehands vinden? En als blijkt dat kopen toch nodig is: kies voor duurzame, makkelijk te herstellen producten.
Deze principes vormen de rode draad in heel wat van onze activiteiten met kinderen en jongeren.
De GoodPlanet Challenges: 348 scholen gingen de uitdaging aan
Met de GoodPlanet Challenges willen we de vonk aanwakkeren die kinderen en jongeren motiveert om zélf in actie te komen.
Zes keer per jaar dagen we scholen uit met laagdrempelige, speelse acties rond thema’s zoals actieve mobiliteit, lokale en seizoensgebonden voeding en zero waste. Scholen krijgen kant-en-klaar educatief materiaal en concrete actietips om meteen aan de slag te gaan.
Naar aanleiding van Black Friday organiseren we, samen met MOS, de challenge #MissieMinder. Dit jaar gingen 348 scholen in op onze uitnodiging. Sommige openden een tweedehandswinkeltje op school, andere organiseerden een zwerfvuilactie of een afvalvrij tussendoortje.
Vind jij het ook belangrijk om overconsumptie aan te kaarten? Steun ons dan met een gift om deze campagne verder te zetten!
Steun ons
