Ons milieu zwerfvuil-vrij maken: steeds meer mensen werken er enthousiast aan mee. Ook GoodPlanet en Colruyt Group dragen graag hun steentje bij voor een propere omgeving.  The Litter Challenge is  een uniek en innovatief zwerfvuiltraject voor leerlingen uit de 2e en 3e graad  secundair onderwijs. Eerst maken de deelnemende jongeren kennis met psychologische technieken om het gedrag van anderen positief te beïnvloeden. Daarna bedenken ze zelf oplossingen om zwerfvuil te vermijden en stimuleren ze positief gedrag bij leeftijdsgenoten.

Is dit zwerfvuiltraject iets voor jou? Doe de test.

  • Ik wil een propere school- en leefomgeving met minder zwerfvuil.
  • Ik wil mijn leerlingen actief betrekken bij het blootleggen van problemen en het zoeken naar oplossingen.
  • Ik merk dat gedrag of reacties van leeftijdsgenoten meer invloed hebben dan een preek van de leerkracht.
  • Ik bewonder jongeren die hun nek uitsteken voor het klimaat. Ik wil mijn leerlingen de nodige tools geven zodat ze hun omgeving positief kunnen beïnvloeden.

Antwoordde je minstens 2 keer ja? Zet dan ook jouw schouders onder dit project. Je neemt actief deel aan de workshops van GoodPlanet. Je staat klaar om je leerlingen te begeleiden tijdens het hele traject. Jouw betrokkenheid motiveert hen om er 100% voor te gaan.

Praktisch

Voor wie? 2e en 3e graad secundair onderwijs
Wat? Interactief klastraject bestaande uit 2 workshops (2x 2 lesuren) onder begeleiding van GoodPlanet en 1 experiment onder begeleiding van de leerkracht.
Wanneer? Schooljaar 2021-2022
Deadline inschrijvingen: 15 oktober 2021
Gratis!

Schrijf je klas nu in

Meer weten?

  • Gedragsverandering via nudging
  • Verloop van het educatief traject
Afval op de grond gooien is een slechte gewoonte. Hoe doorbreek je die? In dit traject leren jongeren welke psychologische processen ons gedrag beïnvloeden en welke technieken ze kunnen gebruiken om slechte gewoontes te doorbreken.

Nudging is een voorbeeld van zo een techniek. Een nudge betekent letterlijk een duwtje. Door positieve alternatieven subtiel naar voor te schuiven, stimuleer je mensen om betere keuzes te maken. Beter voor je eigen gezondheid of voor die van de planeet. En positief voorbeeldgedrag heeft bij jongeren dan weer een sterk effect op hun leeftijdsgenoten.

Drie voorbeelden van deze psychologische techniek:

  • Fruit op ooghoogte in het winkelrek of aan de kassa zodat mensen gezonder eten.
  • Een tekening van een vlieg in het urinoir zodat mannen beter richten.
  • De standaardkeuze in een formulier voor orgaandonorschap veranderen van ‘Nee, tenzij …’ naar ‘Ja, tenzij …’ zodat mensen eerder geneigd zijn orgaandonor te worden.
  • Workshop 1: minimum 2 lesuren begeleid door een educatief medewerker van GoodPlanet
    Je leerlingen krijgen inzicht in de zwerfvuilproblemen en in psychologische processen die ons gedrag beïnvloeden. Ze maken kennis met nudging-technieken: deze subtiele, positieve suggesties geven een duwtje in de rug naar gewenst gedrag en leiden uiteindelijk tot een gedragsverandering. Per groepje detecteren en analyseren de leerlingen een zwerfvuilprobleem in hun school- of leefomgeving. Ze zoeken de perfecte oplossing voor het probleem.
  • Experiment: minimum 2 lesuren – begeleid door de leerkracht + (t)huiswerk
    Je begeleidt je leerlingen bij de uitvoering van hun oplossing voor het zwerfvuilprobleem. Ze werken hun oplossing verder uit en voeren -indien mogelijk- een praktijktest uit.
  • Workshop 2: minimum 2 lesuren – begeleid door een duurzaamheidscoach van GoodPlanet
    De leerlingen stellen hun oplossing voor en brengen verslag uit van hun test. We evalueren samen de resultaten en bespreken wat goed is en wat beter kan. Het beste idee stuur je in.
  • Slotevent
    De klassen met de beste ideeën worden uitgenodigd om hun case voor te stellen tijdens het slotevenement van dit project in het voorjaar van 2022.

Benieuwd? Hier vind je een impressie van de voorbije edities:


Los het zwerfvuilprobleem in jouw school op en maak je eigen ontwerp van deze vuilbak

Deze vuilbak met vervormde monden van leerkrachten als inwerpgaten was één van de winnende ideeën voor minder zwerfvuil in de eerste editie én de publiekswinnaar op het slotevent.  De leerlingen van Organisatiehulp KOHA Sint-Jozef Hamme sleutelden samen met de designers van Colruyt Group, aan het ontwerp van hun vuilbak zodat het een reproduceerbaar model werd waar ook andere leerlingen mee aan de slag kunnen.

Wil je graag een gelijkaardige vuilbak in jouw school? Volg dan dit uitgewerkte stappenplan en dring ook op jouw school het zwerfvuil terug.

The Litter Challenge is een project uitgewerkt en begeleid door GoodPlanet Belgium, met steun van Colruyt Group.