Een innovatief zwerfvuiltraject voor leerlingen uit het secundair onderwijs

Ons milieu zwerfvuil-vrij maken: steeds meer mensen werken er enthousiast aan mee. Ook GoodPlanet en Colruyt Group dragen graag hun steentje bij voor een propere omgeving.  Daarom lanceren we een uniek en innovatief zwerfvuiltraject voor leerlingen uit het secundair onderwijs. Eerst maken de deelnemende jongeren kennis met psychologische technieken om het gedrag van anderen positief te beïnvloeden. Daarna bedenken ze zelf oplossingen om zwerfvuil te vermijden en stimuleren ze positief gedrag bij leeftijdsgenoten.

Is dit zwerfvuiltraject iets voor jou? Doe de test.

  • Ik wil een propere school- en leefomgeving met minder zwerfvuil.
  • Ik wil mijn leerlingen actief betrekken bij het blootleggen van problemen en het zoeken naar oplossingen.
  • Ik merk dat gedrag of reacties van leeftijdsgenoten meer invloed hebben dan een preek van de leerkracht.
  • Ik bewonder jongeren die hun nek uitsteken voor het klimaat. Ik wil mijn leerlingen de nodige tools geven zodat ze hun omgeving positief kunnen beïnvloeden.

Antwoordde je minstens 2 keer ja? Zet dan ook jouw schouders onder dit project. Je neemt actief deel aan de workshops van GoodPlanet. Je staat klaar om je leerlingen te begeleiden tijdens het hele traject. Jouw betrokkenheid motiveert hen om er 100% voor te gaan.

Praktisch

Voor wie? 2e en 3e graad secundair onderwijs
Wat? Interactief klastraject bestaande uit 2 workshops (2x 2 lesuren) onder begeleiding van GoodPlanet en 1 experiment onder begeleiding van de leerkracht.
Wanneer? Schooljaar 2019-2020
Deadline inschrijvingen: 15/10/2019
Je kan momenteel niet meer inschrijven.
Gratis!

Meer weten?

  • Gedragsverandering via nudging
  • Verloop van het educatief traject
Afval op de grond gooien is een slechte gewoonte. Hoe doorbreek je die? In dit traject leren jongeren welke psychologische processen ons gedrag beïnvloeden en welke technieken ze kunnen gebruiken om slechte gewoontes te doorbreken.

Nudging is een voorbeeld van zo een techniek. Een nudge betekent letterlijk een duwtje. Door positieve alternatieven subtiel naar voor te schuiven, stimuleer je mensen om betere keuzes te maken. Beter voor je eigen gezondheid of voor die van de planeet. En positief voorbeeldgedrag heeft bij jongeren dan weer een sterk effect op hun leeftijdsgenoten.

Drie voorbeelden van deze psychologische techniek:

  • Fruit op ooghoogte in het winkelrek of aan de kassa zodat mensen gezonder eten.
  • Een tekening van een vlieg in het urinoir zodat mannen beter richten.
  • De standaardkeuze in een formulier voor orgaandonorschap veranderen van ‘Nee, tenzij …’ naar ‘Ja, tenzij …’ zodat mensen eerder geneigd zijn orgaandonor te worden.

  • Workshop 1: minimum 2 lesuren begeleid door een educatief medewerker van GoodPlanet
    Je leerlingen krijgen inzicht in de zwerfvuilproblemen en in psychologische processen die ons gedrag beïnvloeden. Ze maken kennis met nudging-technieken: deze subtiele, positieve suggesties geven een duwtje in de rug naar gewenst gedrag en leiden uiteindelijk tot een gedragsverandering. Per groepje detecteren en analyseren de leerlingen een zwerfvuilprobleem in hun school- of leefomgeving. Ze zoeken de perfecte oplossing voor het probleem.
  • Experiment: minimum 2 lesuren – begeleid door de leerkracht + (t)huiswerk
    Je begeleidt je leerlingen bij de uitvoering van hun oplossing voor het zwerfvuilprobleem. Ze werken hun oplossing verder uit en voeren -indien mogelijk- een praktijktest uit.
  • Workshop 2: minimum 2 lesuren – begeleid door een educatief medewerker van GoodPlanet
    De leerlingen stellen hun oplossing voor en brengen verslag uit van hun test. We evalueren samen de resultaten en bespreken wat goed is en wat beter kan. Het beste idee stuur je in.
  • Slotevenement
    De klassen met de beste ideeën worden uitgenodigd om hun case voor te stellen tijdens het slotevenement van dit project in het voorjaar van 2020.


 

The Litter Challenge is een project uitgewerkt en begeleid door GoodPlanet Belgium, met steun van Colruyt Group.