Iedereen aan boord voor klimaatactie

Interview

Steeds meer bedrijven formuleren hun eigen klimaatdoelstellingen. Uit maatschappelijke verantwoordelijkheid, toenemende druk van klanten of leveranciers en om de eigen toeleveringsketen in de toekomst veilig te stellen, krijgen concrete klimaatacties vorm.
Zo ook bij The Coca-Cola Company in Europa.
We spraken erover met Koen Saels, Customer Sustainability Strategy and Stewardship Director.



Coca-Cola in Europa lanceerde eind vorig jaar de Sustainability Essentials. Wat was de motivatie hiervoor?

Het doel van het bedrijf is ‘refresh the world and make a difference’. Daarom implementeerden we ook duurzaamheid als prioriteit in onze strategie. We richten ons op gebieden waar we een meetbare, positieve impact kunnen maken. De ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen die we met Coca-Cola in Europa hebben vastgelegd, benadrukken ons engagement om ons steentje bij te dragen aan de klimaatverandering. Het klimaat raakt veel facetten van ons bedrijf en we hebben iedereen nodig om onze ambitie op dat gebied waar te maken. Daarom hebben we  begin november onze Sustainability Essentials gelanceerd, een specifiek 2-jarig trainingsprogramma voor al onze Europese werknemers. Het algemene doel van de Essentials is dat al onze medewerkers een gemeenschappelijk en dieper begrip van duurzaamheid krijgen, wat op zijn beurt zal helpen om ons bedrijfsdoel te realiseren.


Hoe maken jullie die betrokkenheid van medewerkers concreet?

Het programma is ontworpen om duurzaamheidskennis en -competenties te creëren voor alle medewerkers. We richten ons op de behoeften van de medewerkers in een gecombineerde aanpak van functionele kennis voor alle medewerkers tot masterkennis voor een specifieke doelgroep. Met drie inspirerende engagementsessies trapten we de ‘Sustainability Essentials’ af. De eerste sessie bracht een algemeen overzicht over klimaat, de tweede sessie ging dieper in op water en waterschaarste en de laatste boog zich over verpakkingen.


Hoe zorg je ervoor dat medewerkers voortdurend gemotiveerd blijven om zich in te zetten voor een duurzame transitie?

Onze medewerkers waren al zeer geïnteresseerd in zo’n programma over duurzaamheid, dus dat maakt het qua motivatie gemakkelijker. Het was natuurlijk belangrijk om dat goed te communiceren en dat ook te blijven doen. We hebben de sessies zo interactief mogelijk gemaakt met een quiz tijdens de presentaties om de medewerkers erbij te betrekken. Ten slotte zorgden we er ook voor dat iedereen die niet kon deelnemen de sessies kon herbeluisteren.


Waarom heb je GoodPlanet gekozen om deze sessies te geven?

We waren op zoek naar een partner die een interactief, boeiend opleidingsprogramma met een degelijke wetenschappelijke basis kon garanderen. Met deelnemers uit heel Europa lag het voor de hand dat we dat programma online zouden aanbieden, hoewel het niet eenvoudig was om de medewerkers altijd betrokken te houden. Tijdens de live sessies zorgde een duo van expert en moderator van GoodPlanet voor een aangename mix van serieuze inhoud en opvallend videomateriaal, afgewisseld met quizvragen. De sessies verliepen zoals we verwacht hadden en onze mensen waren zeer enthousiast.


Wat zijn nu de volgende stappen?

Dit jaar doen we 3 fundamentele sessies en nemen we een diepe duik in bepaalde onderwerpen van de sessies. Terwijl onze eerste sessies algemeen waren om een basiskennis op te bouwen, zijn de volgende sessies afgestemd op de functies van de medewerkers. Het public affairs-team draagt er immers op een heel andere manier toe bij dat we onze duurzaamheidsdoelstellingen bereiken ten opzichte van bijvoorbeeld onze verkoopafdeling of het R&D-team. Wij onderzoeken ook of de Sustainability Essentials een onderdeel kan worden van het verplichte inwerkproces voor nieuwe medewerkers. Dat was een suggestie van een deelnemer aan onze sessies, een bewijs van de belangstelling en de impact! De belangrijkste factoren om duurzaamheid te doen slagen binnen onze onderneming zijn ambitie en actie en daar willen we allemaal naartoe werken.


Coca-Cola in Europa zet duurzaamheid bovenaan de agenda. Wordt ook uw bedrijf zich steeds meer bewust van het belang van een duurzame hervorming?
GoodPlanet inspireert, adviseert en begeleidt bedrijven in hun duurzame transitie via workshops, positieve acties en interactieve trajecten.


Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek Ontdek ons B2B-aanbod