Wat zijn de 7 E’s?
Het 7E-model is een denkkader dat mensen in zeven stappen wil helpen om hun gedrag te veranderen. Het is een uitbreiding van het 4E-model, een klassieker onder de gedragsveranderingstheorieën.

1. Enable – maak het mogelijk
Onderzoek welke randvoorwaarden er nodig zijn om het gewenste gedrag mogelijk te maken.
Bijvoorbeeld:
Wil je dat mensen met de fiets naar het werk komen? Zorg er dan voor dat ze hun fiets veilig kunnen parkeren.

2. Encourage – moedig aan en beloon
Stimuleer positief gedrag door het positief te belonen.
Bijvoorbeeld:
Geef fietsers een hogere kilometervergoeding.

3. Engage – betrek iedereen
Betrek mensen bij het implementeren van gewenst gedrag. Als ze in dit proces het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een groep en dat ze door mee te doen bijdragen aan een groter, zinvol geheel, is dat een belangrijke driver en succesfactor.
Bijvoorbeeld:
Maak een fietstocht op je volgende groepsactiviteit, of organiseer een challenge waarbij je met je team zoveel mogelijk kilometers maakt.

4. Exemplify – geef het goede voorbeeld
Geef het goede voorbeeld en voeg de daad bij het woord.
Bijvoorbeeld:
Wat heeft het meeste effect op een Kom-Met-De Fiets-campagne, denk je? Als de directie zelf elke dag met de fiets komt, of als je het fietsgebruik aanmoedigt via een bericht in de nieuwsbrief?

5. Enlighten – vertel waarom
Velen weten eigenlijk niet waarom we ons gedrag moeten aanpassen. Recent onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat maar liefst 60% van de mensen bereid is duurzamer gedrag aan te nemen, als ze goed geïnformeerd zouden zijn over het hoe en waarom.
Onthoud daarbij dat mensen vooral beslissen met hun hart en niet met hun hoofd. Pas de manier waarop je argumenteert en informeert daar op aan.
Bijvoorbeeld:
Leg uit dat fietsen niet alleen stress vermindert, maar ook een positieve impact heeft op de gezondheid en op het welzijn. De levensverwachting van iemand die regelmatig met de fiets actief is, stijgt.

6. Enthuse – enthousiasmeer met een droombeeld
Samen een inspirerend toekomstbeeld schetsen, zorgt voor betrokkenheid en goesting. Begin je duurzaamheidsproject dus niet met het maken van budgetten, plannen en een lijst van ingewikkelde taken, maar benoem in plaats daarvan eerst waar je van droomt!
Bijvoorbeeld:
Stel je voor wat we allemaal met parkeerplaatsen zouden kunnen doen, als slechts op de helft ervan auto’s geparkeerd zouden staan.

7. Experience – zorg voor een onvergetelijke ervaring
Een ervaring blijft duizend keer beter hangen in je herinnering dan infographics.
Bijvoorbeeld:
Collega’s die zelf de fiets nemen, zullen het kunnen bevestigen: ‘waw, als ik na een stresserende werkdag met de fiets naar huis rijd, kom ik opgeladen weer thuis.’ Die ervaring heeft veel meer impact dan wanneer op papier uitgelegd wordt wat het belang van de fiets is.